Föreläsningar

Med nästan tjugo års erfarenhet av att hantera allt från polisiära skandaler till omfattande förtroendekriser är Varg Gyllander en ledande expert inom sitt område. Han delar engagerat och underhållande med sig av sina kunskaper, baserat på sina egna framgångar – och misstag. Han ger åhörarna självförtroende och användbara verktyg för att hantera både små och stora kriser. Hans erfarenheter är tillämpliga på alla, från små föreningar till globala företag.

Vad händer med oss människor när vi får mörka besked och möter oroliga tider? Hur beter vi oss när allt känns osäkert, förtroendet rasar och medarbetare förlamas? Hur hittar vi till lampknappen för att släppa in ljuset?

Varg Gyllander, som i tjugo år har befunnit sig på insidan, har sett tuffa tider närma sig och människor som har gått under. Han berättar öppenhjärtigt och ärligt om vad som händer med oss människor när allt rasar och perspektiven smalnar.
I sin föreläsning fokuserar Varg på ljuset och på människorna. Han gör det med värme, humor och hög igenkänning

Vad händer när krisen är ett faktum och drevet går? Hur kommunicerar du med dina medarbetare och kunder om du samtidigt står under en omfattande mediabevakning?

Att vara föremål för granskning och offentlig misstänkliggörande kan enligt forskning leda till starka stressreaktioner och andra psykiska påfrestningar.

Vanliga reaktioner kan inkludera känslor av utsatthet, ensamhet, skam och hårdhet mot sig själva och andra. Även chefer som inte själva blivit negativt granskade kan påverkas av mediebevakning, och ha tankar om att det kan hända dem nästa gång.

Att leda i kris är en färdighet som kräver erfarenhet, mod och engagemang men också hjärta. Som chef måste du kunna hantera stress, ta snabba och rationella beslut men också ta hand om dina medarbetare och peka ut en riktning framåt.

Kommunikation, kreativitet, empati och också självreflektion är nyckelfaktorer för att lyckas. Men kanske viktigast av allt: att som ledare vara förberedd när det oväntade händer.

Dataintrång, arbetsplatsolyckor, driftsstörningar, kriminella beteenden, schismer i ledningsgruppen – raden av händelser som kan utvecklas till fullskaliga förtroendekriser är lång. Få företag eller organisation fungerar utan omvärldens förtroende. Ändå lever många med omotiverat höga risker för allvarliga förtroendekriser. Ta del av lättanvända och kostnadseffektiva sätt att reducera oh hantera risker.
Denna tretimmars-workshop, kanske som en del av en ledningsgruppskonferens, är ett effektivt sätt att reducera risken för en allvarlig kris.